Δευτέρα 15 Μαρτίου 2021

Οδηγίες / πληροφόρηση για τη ψυχοκοινωνική υποστήριξη των δομών Ε. Α. και Εκπ/σης στα Σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης»

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Α/ΘΜΙΑΣ & Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

2ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

 

 

 

Σταυρούπολη,31/03/2020

 

 

Αρ. Πρωτ.:475

 

 

 


Προς:

Σχολικές Μονάδες όλων των βαθμίδων Β΄Θεσσαλονίκης

 

 

Κοιν:

§  Περιφερειακό Δ/ντή Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης Κ. Μακεδονίας

§  Δ/ντή Α/θμιας Εκπ/σης Β΄ Θεσσαλονίκης

§  Δ/ντή Β/θμιας Εκπ/σης Β΄ Θεσσαλονίκης

 

 

Ταχ. Δ/νση:

Κολοκοτρώνη 22

 

56430 ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ

Πληροφορίες:

Χριστίνα Σταμνά

Μπότσας Γεώργιος

Τηλέφωνο:

2310643065

Fax:

2310643056

Ηλ. διεύθυνση:

2pekes@kmaked.pde.sch.gr

Ιστοσελίδα:

http://parispapad.blogspot.com

 

Θέμα: «Πρώτες οδηγίες και πληροφόρηση για τη ψυχοκοινωνική υποστήριξη των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στα Σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης»


            Η περίοδος που διανύουμε είναι μια από τις πλέον δύσκολες και επίπονες συναισθηματικά για τα παιδιά, τους γονείς και τους συναδέλφους όλων των βαθμίδων στη Γενική και Ειδική Εκπαίδευση. Η συμπεριφορά της πανδημίας του κορονοϊού έχει οδηγήσει στη λήψη μέτρων παγκοσμίως που είναι οδυνηρά αν και απαραίτητα. Οι αποφάσεις για αναστολή των μαθημάτων στα Σχολεία μας, περιορισμό στις μετακινήσεις και επομένως «εγκλεισμό» στο σπίτι, αν και επιβεβλημένα και ορθά, δημιουργούν δύσκολες καταστάσεις για τις οικογένειες των μαθητών μας.

            Οι προσπάθειες των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και των υπόλοιπων δομών της Ειδικής Αγωγής, ξεκίνησαν από την πρώτη στιγμή και συντονίστηκαν με κέντρο πια την οικογένεια με το παιδί με αναπηρία ή/και ειδικές ανάγκες. Η ΕΑΕ όμως δεν μπορεί να μείνει απαθής στις δυσκολίες των Σχολείων Γενικής Εκπαίδευσης, μια και στα πλαίσια της Ενταξιακής Εκπαίδευσης, υπάρχουν πολλά παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, φοιτούν εκεί. Είναι σημαντικό οι δομές της ΕΑΕ να στηρίξουν τις ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους, σε όσες δυνάμεις έχουν και με όποιους τρόπους είναι πιο πρόσφοροι και εφικτοί.

            Έτσι, με βάση τις «οδηγίες για την εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» του Υπουργείου, την κείμενη νομοθεσία, αλλά και το παιδαγωγικό μας κριτήριο και σκέψη, θα προσπαθήσουμε μέσα από τις δομές της ΕΑΕ να στηρίξουμε, στο μέτρο του δυνατού τη λειτουργία και του Γενικού Σχολείου.

Κέντρα Εκπαιδευτική και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ)

            Τα 2 ΚΕΣΥ που εξυπηρετούν τις οικογένειες και τους μαθητές/μαθήτριες των Σχολείων κάθε βαθμίδας στην περιοχή της Β΄ Θεσσαλονίκης έχουν προετοιμαστεί ανάλογα για τις καταστάσεις που βιώνουμε. Υπενθυμίζεται πως με απόφαση του Υπουργείου αναστέλλονται όλες οι λειτουργίες των ΚΕΣΥ της χώρας που απαιτούν φυσική παρουσία μαθητών (για παράδειγμα οι αξιολογήσεις). Έτσι:

·         Στο 1ο ΚΕΣΥ Β΄Θεσσαλονίκης, η ομάδα των Εκπαιδευτικών, Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών του 1ου ΚΕΣΥ Δ. Θεσσαλονίκης  έχει οργανώσει και λειτουργεί τηλεφωνική Γραμμή Βοήθειας, συμβουλευτικής, εκπαιδευτικής, λογοθεραπευτικής, φυσιοθεραπευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης, καθώς και ανοικτών Γραμμών Βοήθειας μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, email, φαξ, τηλεδιάσκεψης (Skype) με στόχο την ψυχοκοινωνική στήριξη, γονέων και μαθητών/μαθητριών. Η επικοινωνία μπορεί να γίνει μέσα από την ιστοσελίδα του 1ου ΚΕΣΥ http://1kesy-v-new.thess.sch.gr . Επίσης, με έγγραφο του 1ου ΚΕΣΥ[6] έχει σταλεί φόρμα αιτήματος για ψυχοκοινωνική συμβουλευτική υποστήριξη από τους ειδικούς του ΚΕΣΥ με σκοπό τη διευκόλυνση των οικογενειών, αλλά και των Σχολικών Μονάδων της Γενικής Εκπαίδευσης. Η αποστολή θα γίνει στον ηλεκτρονικό λογαριασμό ταχυδρομείου του ΚΕΣΥ

·         Στο 2ο ΚΕΣΥ Β΄ Θεσσαλονίκης υπάρχει αντίστοιχη προετοιμασία και οργάνωση των ομάδων των ειδικών ώστε να υπάρξει άμεση ψυχοκοινωνική συμβουλευτική υποστήριξη. Οι τρόποι επικοινωνίας και υποβολής αιτήματος υποστήριξης μπορεί να γίνει μέσω της ιστοσελίδας του 2ου ΚΕΣΥ http://2kesy-v.thess.sch.gr , του τηλεφώνου επικοινωνίας (6907590808) ή της φόρμας Googleπου βρίσκεται στον σύνδεσμο https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdAT4-hcuvIZiGpjDOUfCK6vTFpJ4xXa5SRbqxgsZ2y9GiZ6w/viewform?vc=0&c=0&w=1

Επιτροπές Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ)

            Για τις Σχολικές Μονάδες Γενικής Εκπαίδευσης στις οποίες λειτουργούν ΕΔΕΑΥ είναι σαφές πως αυτές μπορούν να υποστηρίξουν αιτήματα ψυχοκοινωνικής συμβουλευτικής από οικογένειες και μαθητές/μαθήτριες των Σχολείων. Η στελέχωση των Επιτροπών αυτών από ειδικούς (Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς) επιτρέπει να γίνει καλύτερη διαχείριση των περιπτώσεων αυτών και αποτελεσματική συμβουλευτική παρέμβαση.

            Χρειάζεται προσοχή, εμπιστευτικότητα και επαγγελματισμός. Το αίτημα των οικογενειών θα πρέπει να κατατίθεται στο Διευθυντή/Διευθύντρια της Σχολικής Μονάδας, να καταγράφεται και να ενημερώνονται τα μέλη της Επιτροπής. Επίσης σε καταγραφή της συμβουλευτικής παρέμβασης πρέπει να προχωρούν τα μέλη της εφόσον γίνεται. Η λειτουργία της Επιτροπής πρέπει να γίνει γνωστό ότι συνεχίζεται και υπό τις παρούσες συνθήκες. Η ΕΔΕΑΥ ένας πολλαπλά χρήσιμος θεσμός πρέπει να επιδεικνύει το σοβαρό της έργο και σε αυτές τις συνθήκες.

            Έχουν ήδη δρομολογηθεί διαδικασίες στήριξης των Επιτροπών από το Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, το ΚΕΣΥ και τα ΣΔΕΥ.

..........................................................................................................................................................

Παράλληλη στήριξη

            Ένας από τους θεσμούς της ΕΑΕ που στα πλαίσια της ενταξιακής εκπαίδευσης βρίσκεται ενσωματωμένη στο Γενικό Σχολείο, είναι η Παράλληλη στήριξη. Στη βάση των επιλογών της Σχολικής μονάδας για την σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί της Παράλληλης Στήριξης σε συνεργασία με τους άλλους εκπαιδευτικούς να υποστηρίξουν τους μαθητές/μαθήτριες τους. Η στήριξη μπορεί να είναι είτε ψυχοκοινωνική με συναισθηματική κατεύθυνση είτε ακαδημαϊκή είτε και τα δύο. Οι εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης μπορούν πάντα να συμβουλεύονται τον τόμο με τις οδηγίες του ΙΕΠ για την Παράλληλη Στήριξη που παρατίθεται πιο κάτω.

.................................................................................................................................................................

            Όλα τα Σχολεία μπορούν να βοηθηθούν επίσης από κείμενα που έχουν εκδώσει επίσημοι φορείς, όπως:

«Μένουμε σπίτι… συνδεδεμένοι» του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας του Εθνικού Καποδιστριακό Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Οδηγίες για παιδιά και οικογένειες για την αντιμετώπιση των περιοριστικών μέτρων λόγω του κορονοϊού (COVID- 19)» από την Α’ Ψυχιατρική Κλινική του ΕΚΠΑ.

«Ψυχική Διαχείριση της Επιδημας COVID-19 στο Γενικό Πληθυσμό» από την Α΄ Ψυχιατρική Κλινική του ΕΚΠΑ.

 Σύντομος οδηγός για άτομα που βρίσκονται σε απομόνωση λόγω του κορονοϊού (COVID-19) από Α’ Ψυχιατρική Κλινική, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ, Αιγινήτειο Νοσοκομείο

«Εκπαιδευτικό υλικό για την Παράλληλη Στήριξη και την ένταξη με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο Σχολείο» από το ΙΕΠ

«Υλικό για το Τμήμα Ένταξης» από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης

Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου 

Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης 

Μπότσας Γεώργιος